Społeczność
blog.ekologia.pl   Blogerzy   michaldwor   Wieszamy budki lęgowe. Poznaj budki, które są chętnie wybierana przez ptaki
Kategorie
0

Wieszamy budki lęgowe. Poznaj budki, które są chętnie wybierana przez ptaki

Z niecierpliwością czekamy na powrót ptaków z zimowisk. Gdy do nas wracają to znak, że nastała prawdziwa wiosna. Marzec jest oznakom początku sezonu lęgowego. W tym miesiącu dzień się wydłuża, temperatura jest również wyższa. Sprzyja to aktywności ptaków. Od samego rana słychać odzywające się ptaki i ich śpiew.

W artykule przedstawię Wam, które gatunki przemierzyły wiele kilometrów, aby znowu do nas zawitać i cieszyć swoim pięknym śpiewem? Zobaczcie, jakie to są gatunki ptaków, oraz jaką budkę lęgową dla nich zamontować w swoim ogrodzie.

Ornitolodzy obserwujący ptaki stwierdzili, że ptaki powracają do nas ze swoich zimowisk według konkretnego, stałego kalendarza przylotów. Wracające ptaki to zapowiedź wiosny. Ptaki po powrocie z ciepłych krajów dobierają się w pary po czym szukają dla siebie miejsca do założenia gniazda. W naturalnych ekosystemach ptaki w zależności od gatunku do założenia gniazda wybierają dziuple naturalnie powstałe w drzewach. Jeżeli brak jest naturalnych miejsc ptaki chętnie zasiedlają budki lęgowe. Ptaki chętnie wybierają budki lęgowe wykonane z betonu. Odpowiadają im dobre warunki termiczne panujące w budce lęgowej. W tekście przedstawię 3 gatunki ptaków, które wracają do nas na wiosnę. Zapoznam Ciebie również z budkami lęgowymi, jakie te ptaki zasiedlają.

Jerzyki

przylatują w maju, a wylatują już w sierpniu aby zimę spędzić w Afryce. Są podobne do jaskółek, jednakże nie są z nimi spokrewnione. Są spokrewnione z kolibrami. Spędzają większą część czasu latając w powietrzu. Mają małe nóżki zakończone ostrymi pazurkami. Najłatwiej przyczepić im się do różnych powierzchni w pozycji pionowej. Budka lęgowa dla jerzyka, wewnątrz posiada niejednolitą strukturę ścianki dzięki czemu jest im się łatwo poruszać w jej wnętrzu. Charakterystyczną cechą tej budki lęgowej jest jej poziomy kształt. Na uwagę zasługuje budka dla jerzyka z keramzytobetonu. Budka ta jest trwała i posiada dobre właściwości termiczne.

Kosy

Pewnie nie wszyscy z Was wiedzą, ale charakterystyczną ich cechą jest to że, kosy mieszkające w miastach zostają tam i zimują znajdując cieplejsze miejsca w obiektach infrastruktury miejskiej. Na zimę odlatują ptaki zamieszkujące przede wszystkim tereny leśne oraz młode ptaki i samice. I te właśnie przylatują do nas na przełomie marca i kwietnia. Kosy ładnie śpiewają – usłyszymy je późną zimą, gdy siedzą wysoko (np. dachy budynków, szczyty anten telewizyjnych czy radiowych, wysokie drzewa). Ich ćwierkanie porównywane jest do „fletowych gwizdów”.

Kos wybiera budkę lęgową typu P. Budkę dla kosa montujemy w miejscu o niskim nasłonecznieniu, najlepiej w zakrzaczeniach lub zaroślach. W takich miejscach kosy lubią zakładać gniazda.

Skowronek

Gdy jeszcze nie słychać ani nie widać innych gatunków skowronki są już aktywne. Ptak ten jest jednym z pierwszych, który zaczyna pięknie śpiewać pozytywnie wpływając na nasze samopoczucie. Skowronek jest większy od wróbla, na pewno każdy kojarzy go dzięki jego wiosennemu ćwierkaniu. Śpiew jest perlisty, opisany jako potoczysty i złożony z wysokich, szybkich, wibrujących świergoczących treli, bardzo przyjemny dla naszego ucha. Z Polski odlatuje we wrześniu i najczęściej zimuje w rejonach basenu Morza Śródziemnego oraz w Europie Zachodniej.

Ten wpis czytano 42 razy.